Ledenvergadering najaar 2017 – maandag 6 november

Aanstaande maandag 6 november 2017 staat de najaarsledenvergadering van de Histoaryske Feriening De Pein op de agenda in dorpshuis De Wringe. Leden hebben voor deze vergadering een uitnodiging ontvangen.

Naast enkele meer formele vergaderpunten, staan die avond o.a. de volgende inhoudelijke onderwerpen op de agenda:

• Huisvesting HFDP, nu het gebruik van ons ‘Einenêst’ aan de Kommisjewei per 1 november stopt;
  • Het idee van het Dorpsbelang om een Dorpsarchief in te richten in het dorpshuis.
  • De prille ideeën voor het realiseren van een permanente archeologische expositie met de vondsten van Johannes Siebinga

Na de pauze zal de directeur van het Fries Landbouwmuseum, dhr. Henk Dijkstra, een presentatie geven over het (nieuwe) Fries Landbouwmuseum. Voorjaar 2018 zal het Fries Landbouwmuseum zijn deuren openen in een monumentale boerderij nabij Werpsterhoek onder Goutum. Een van de ideeën bij de nieuwe inrichting is om te laten zien hoe de agrarische bedrijfsvoering in onze omgeving in de loop van decennia is veranderd en wat daarvan de invloed is geweest op De Pein. Het museum wil HFDP graag inschakelen bij de inrichting van dat deel van de tentoonstelling. De heer Dijkstra zal dat in onze ledenvergadering verder toelichten. Het bestuur heeft al een aantal leden bereid gevonden om eventueel mee te werken. Mogelijk dat er n.a.v. de presentatie op deze avond nog meer leden met een bepaalde (agrarische) deskundigheid kunnen worden ‘ontdekt’ en die bereid zijn om hun kennis te delen met de heer Dijkstra.

Graag tot 6 november!