De laatste historische rubriek die hier debuteert is de Wegwijzer, geschreven in de taal van de straat, letterlijk. De eerste straatnaam waarvan we de betekenis fileren is tegenwoordig de belangrijkste verkeersader die door het dorp loopt, en die als rode horizontale balk in het dorpswapen is verwerkt: de Kommisjewei. Heel lang liep op die plek niet meer dan een zandpad, maar in 1854 volgde ook in Friesland modernisering. Het zandpad door Opeinde werd met grint verhard in het kader van de aanleg van een kunstweg die Leeuwarden, Drachten, Gorredijk en Heerenveen verbond. De regie was in handen van een aantal notabele heren, ‘de Commissie’.
Deze heren deden aan dat wat we nu ‘crowdfunding’ noemen: ze stelden een lening van 125.000 gulden beschikbaar om de weg werkelijkheid te laten worden. Nadat de weg op 22 augustus 1854 werd opgeleverd (vorig jaar precies 150 jaar geleden) werd de weg overgedragen aan een andere commissie: die van beheer, welke er tot 1928 tol hief. In de gemeente Smallingerland stonden drie tolhuisjes: één in Nijega en twee in Drachten. De prijzen varieerden van 2 cent (hondekar) tot 20 cent (auto), wie met de stoomfiets passeerde was een stuiver lichter.
Gebaseerd op een Breeduit-column van Peter Terpstra.